Πέμπτη 4 Ιουνίου 2020

Επίκαιρη όσο ποτέ η Ερώτηση του ΚΚΕ για τα σχολικά κτίρια στο Δήμο Αιγάλεω που κατατέθηκε 27.1.2020. Αποκαλυπτική η απάντηση του Υπουργείου...

Ακολουθεί η ερώτηση για την κατάσταση των σχολικών κτιρίων που επλήγησαν από το σεισμό της 19ης Ιούλη 2019, στο Δήμο Αιγάλεω, που κατέθεσε στη Βουλή η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ τον Γενάρη του 2020. Την Ερώτηση υπογράφουν ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας και οι βουλευτές του Κόμματος, Γιάννης ΓκιόκαςΛιάνα ΚανέλληΧρήστος ΚατσώτηςΔιαμάντω Μανωλάκου.
Παραθέτουμε την Ερώτηση:
«Ο σεισμός της 19ης Ιουλίου 2019, που ανέδειξε για μία ακόμα φορά την παντελή έλλειψη αντισεισμικής θωράκισης των σχολικών κτιρίων της χώρας μας, δημιούργησε σημαντικές κτιριακές φθορές σε πολλά σχολεία του Δήμου Αιγάλεω. Τα 4 κτίρια που στεγάζουν 7 σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης χαρακτηρίστηκαν ακατάλληλα για χρήση. Πιο συγκεκριμένα, φθορές υπέστησαν τα εξής σχολεία: το 1ο Γυμνάσιο (στο ίδιο κτίριο λειτουργούσε το Νυχτερινό Γυμνάσιο και Λύκειο), το 7ο Δημοτικό, το 11ο Δημοτικό, το Ειδικό Δημοτικό, το 17ο Δημοτικό, το 15ο και 18ο Νηπιαγωγείο.
Λίγο πριν την έναρξη της σχολικής χρονιά γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικοί βρίσκονταν σε αβεβαιότητα, καθώς δεν υπήρχε επίσημη ενημέρωση για το πού θα πάνε σχολείο οι μαθητές, αλλάζοντας καθημερινά την οριστική απόφαση και μετατρέποντάς τους σε "μπαλάκι" ανάμεσα στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας, του Υπουργείου Υποδομών και της διοίκησης του Δήμου, και χωρίς να παίρνουν καμιά δέσμευση για το χρονοδιάγραμμα της αποκατάστασης των σχολικών μονάδων.
Τελικά, έγιναν προσωρινές μεταστεγάσεις, με εξαίρεση το 1ο Γυμνάσιο, το οποίο λειτουργούσε σε απογευματινή βάρδια και τώρα στα μισά του σχολικού έτους μεταστεγάζεται στον χώρο του πρώην 6ου Δημοτικού και επανέρχεται σε πρωινή βάρδια. Πιο συγκεκριμένα, το 11ο Δημοτικό μεταφέρθηκε και λειτουργεί στο παλιό 2ο Λύκειο επί της Θηβών, του οποίου η κατασκευή δεν προοριζόταν για τη λειτουργία Δημοτικού Σχολείου. Το Ειδικό Δημοτικό μεταφέρθηκε σε σχολικό κτίριο, που είχε χρόνια να λειτουργήσει, με αποτέλεσμα να απαιτούνται εκτεταμένες εργασίες για να καταστεί κατάλληλο για την πλήρη λειτουργία του. Ενώ στο ίδιο κτίριο συστεγάζονται τμήματα του όμορου 7ου Δημοτικού Σχολείου που το κτίριό του επίσης έχει πληγεί από τον σεισμό. Επιπλέον, ένα ολόκληρο Δημοτικό Σχολείο, το 17ο, έχει μοιραστεί σε όμορο Γυμνάσιο και στο πλησιέστερο Δημοτικό Σχολείο, καθιστώντας την ομαλή και εύρυθμη λειτουργία του σε παιδαγωγικό, διοικητικό και όποιο άλλο επίπεδο απαγορευτική, ενώ έχουν προκύψει σοβαρά ζητήματα υγιεινής από τη χρήση χημικών τουαλετών στον αύλιο χώρο του σχολείου. Τέλος, τα δύο Νηπιαγωγεία, με τα τρία τμήματα, έχουν μεταφερθεί σε δύο αίθουσες, με αποτέλεσμα να υπάρχει συνωστισμός παιδιών σε υπερπληθή τμήματα με σοβαρές συνέπειες για την ίδια την ασφάλεια και την υγεία των παιδιών.
Αν και η αρχική δέσμευση της δημοτικής αρχής αφορούσε σε προσωρινές μετεγκαταστάσεις, σημειώνουμε ότι 6 μήνες μετά από το σεισμό τείνουν να γίνουν μόνιμες, χωρίς να υπάρχει δέσμευση για την πορεία αποκατάστασης των ζημιών και το χρονοδιάγραμμα επαναφοράς των παιδιών στα αρχικά σχολικά κτίρια. Δεν έχουν περάσει δευτεροβάθμιες επιτροπές να ελέγξουν τα κτίρια, ενώ οι μόνες παρεμβάσεις, που έχουν γίνει, αφορούν σε σοβάτισμα των βλαβών, μικροεπισκευές και βάψιμο για να μη φαίνονται τα προβλήματα.
Επισημαίνεται ότι η συντριπτική πλειοψηφία των σχολικών κτιρίων στο Δήμο Αιγάλεω είναι παλαιά, με αποτέλεσμα να μην πληρούν τις προδιαγραφές -όχι του τελευταίου αντισεισμικού κανονισμού του 2003 και του Κανονισμού Επεμβάσεων (ΚΑΝΕΠΕ)- αλλά ακόμα και αυτού του 1985. Αν σε αυτή την κατάσταση συνυπολογίσουμε τη φυσική φθορά και την καταπόνηση που έχουν δεχτεί τα σχολικά κτίρια από προηγούμενους σεισμούς, γίνεται κατανοητό ότι οι ανάγκες που υπάρχουν είναι πολλαπλάσιες των σεισμόπληκτων σχολείων. Αφορούν το συνολικό σχέδιο που χρειάζεται να υπάρξει για όλες τις σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Δυστυχώς, κάθε τέτοια περίπτωση, όπως ήταν ο σεισμός της 19ης Ιούλη, φέρνει στο προσκήνιο με τον πιο κραυγαλέο τρόπο τις διαχρονικές ευθύνες όλων των κυβερνήσεων που δεν έχουν στις προτεραιότητές τους το ζήτημα της αντισεισμικής θωράκισης των σχολείων, καθώς δεν αποτελεί "επένδυση", που μπορεί να αποφέρει τα προσδοκώμενα κέρδη. Την ίδια στιγμή, τα επιχειρηματικά αναπτυξιακά έργα χρηματοδοτούνται αφειδώς και με απόλυτη προτεραιότητα, με αποτέλεσμα η προστασία από τον σεισμό να αποτελεί ανεκπλήρωτη ανάγκη. Σε αυτό το κάδρο, οι δημοτικές αρχές, στο βαθμό που δε διεκδικούν δυναμικά από το κεντρικό κράτος την αναγκαία χρηματοδότηση, καθίστανται ''συνυπεύθυνες''. Έτσι, τόσο οι κυβερνήσεις διαχρονικά, όσο και οι διοικήσεις του Δήμου Αιγάλεω, ιδιαίτερα η απερχόμενη (ΣΥΡΙΖΑ, κ. Μπίρμπας) και η σημερινή (Νέα Δημοκρατία, κ. Γκίκας) έχουν σοβαρές ευθύνες για την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί.
ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ. Υπουργός, ποια μέτρα θα πάρει η κυβέρνηση, ώστε:
  • Να δοθεί άμεση, έκτακτη, αναγκαία κρατική χρηματοδότηση, προκειμένου να αποκατασταθούν οι ζημιές που υπέστησαν τα σχολικά κτίρια, με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, ώστε το επόμενο χρονικό διάστημα οι μαθητές να επανέλθουν στα σχολεία τους. Να ολοκληρωθούν οι εργασίες στο κτίριο που στεγάζεται το Ειδικό Δημοτικό για να καταστεί κατάλληλο για την πλήρη λειτουργία του.
  • Να διενεργηθεί έλεγχος σε όλα τα σχολεία. Να πραγματοποιηθούν ουσιαστικοί, στατικοί έλεγχοι από αρμόδιες επιτροπές των ΚΤΥΠ, σε συνεργασία με τις τεχνικές υπηρεσίες των ΟΤΑ και να παρασχεθούν πιστοποιητικά καταλληλότητας για όλα τα σχολεία.
  • Να προχωρήσει άμεσα η ανέγερση του νέου σχολικού κτιρίου για τη μεταστέγαση του 1ου Γυμνασίου Αιγάλεω και να ανεγερθούν, με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, σύγχρονα και ασφαλή σχολικά συγκροτήματα, τόσα όσα χρειάζονται, με 100% δημόσιες επενδύσεις και χωρίς Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ)
  • Να υπάρξει γενναία αύξηση της χρηματοδότησης των δήμων, ώστε να μπορούν να ανταποκρίνονται στοιχειωδώς στις αρμοδιότητές τους, όπως είναι η λειτουργική και η κτιριακή συντήρηση των σχολείων».


  
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ  
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ & ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ 
ΤΜΗΜΑ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ 
Αναστάσεως 2 & Τσιγάντε Παπάγου,  10.02.2020       
101 91 Παπάγου 
Αρ. Πρωτ. :     Β - 78 
Τηλέφωνο: 2106508120 
Τηλεομοιότυπο: 2106508299 
Δ/νση ηλεκτρον. ταχυδρ.: tkvel@yme.gov.gr 
   
Προς  
τη Βουλή των Ελλήνων 
Διεύθυνση Κοινοβουλευτικού Ελέγχου 
Τμήμα Ερωτήσεων 
   
Κοινοποίηση 
1. Ομάδα Βουλευτών, όπως Πίνακας Αποδεκτών 
2. Υπουργείο Εσωτερικών  
3. Υπουργείο Παιδείας & Θρησκευμάτων  Δια της Βουλής των Ελλήνων 
Θέμα: «Για την κατάσταση των σχολικών κτιρίων που επλήγησαν από τον σεισμό της 19ης Ιουλίου 2019 στον Δήμο Αιγάλεω» 
Σχετ: Η Ερώτηση 3587/27.01.2020 Ομάδας Βουλευτών του ΚΚΕ 
Σε απάντηση της παραπάνω σχετικής Ερώτησης, παρακαλούμε όπως ενημερώσετε τις και τους κ.κ. Βουλευτές ότι η Κτιριακές Υποδομές Ανώνυμη Εταιρεία (ΚτΥπ ΑΕ) διενήργησε αυτοψίες Πρωτοβάθμιου Μετασεισμικού Ελέγχου σε όλα τα σχολικά συγκροτήματα των Δήμων Αιγάλεω και Πετρούπολης, που κατά την κρίση των Τεχνικών τους Υπηρεσιών έπρεπε να ελεγχθούν από την ΚτΥπ ΑΕ, τα αποτελέσματα των οποίων διαβιβάστηκαν αρμοδίως στον Δήμο Αιγάλεω την 08, 09 και 21.08.2019.  
Ο Πρωτοβάθμιος Μετασεισμικός Έλεγχος, όπως και ο Προσεισμικός, αποτελεί αρμοδιότητα της ΚτΥπ ΑΕ και συνίσταται σε έναν Ταχύ Οπτικό Έλεγχο που σκοπό έχει να ενημερώσει άμεσα τις αρμόδιες Υπηρεσίες αν οι τυχόν απαιτούμενες επισκευές μπορούν να εκτελεστούν με την μονάδα σε χρήση (χαρακτηρισμός Α & Β) ή μη (χαρακτηρισμός Γ, Δ, Ε & ΣΤ).  Από τον Πρωτοβάθμιο Μετασεισμικό Έλεγχο που διενεργείται από την ΚτΥπ ΑΕ δεν υποδεικνύεται τρόπος αποκατάστασης των ζημιών.  Η, κατά περίπτωση, ειδική υπόδειξη απλής απομάκρυνσης ή καθαίρεσης περιορισμένων σε έκταση δομικών στοιχείων που η πτώση τους εγκυμονεί κίνδυνο, χωρίς το κτήριο στο σύνολό του να είναι επικίνδυνο, δεν άπτεται του ζητήματος των επισκευών. 
Σημειώνεται, σε ό,τι αφορά τυχόν παρεμβάσεις σε εκπαιδευτικά κτήρια, ότι στο άρθρο 5, παρ. 12, του Ν.1894/1990 (ΦΕΚ 110/Α) προβλέπεται: «Η ευθύνη και η αρμοδιότητα για επισκευές μεγάλης κλίμακας στο φέροντα οργανισμό, στις στέγες και στις εγκαταστάσεις των σχολικών κτιρίων ανήκει στους αντίστοιχους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης και, εφ’ όσον αυτοί δηλώσουν ότι αδυνατούν, ασκείται από τις οικείες νομαρχίες, οι οποίες επιχορηγούνται με τις σχετικές πιστώσεις».   Σε συνδυασμό με το άρθρο 75 του Ν.3463/2006 (ΦΕΚ 114 Α τομέας Ι, παρ. στ), όπως συμπληρώθηκε με το άρθρο 94 (παρ. 4) του Ν.3852/2010 (ΦΕΚ 87 Α), προκύπτει ότι η ευθύνη και η αρμοδιότητα για τις επισκευές και τη συντήρηση των σχολικών κτηρίων ανήκει στους αντίστοιχους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ανεξάρτητα από την αιτία που τις προκαλεί. 
Στον Δήμο Αιγάλεω ελέγχθηκαν 15 Σχολικές Μονάδες, από την 02.08.2019 έως την 19.08.2019: 1ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ & ΕΣΠΕΡΙΝΟ, 11ο ΔΣ, 1ο ΔΣ, 7ο ΔΣ, 5ο ΝΓ, 6ο ΓΕΛ, ΕΝΕΓΥΛ, ΙΕΚ, ΕΕΕΕΚ, 9ο ΝΓ, ΕΙΔ. & 17ο ΔΣ, 2ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ, 3ο ΔΣ, 10ο ΔΣ, και το 13ο ΔΣ.  Από αυτές μόνο δύο χαρακτηρίστηκαν ΑΚΑΤΑΛΛΗΛΕΣ, καθόσον απαιτούντο επισκευές, πριν την χρήση τους: το 1ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ & ΕΣΠΕΡΙΝΟ, όπου το ανεξάρτητο στατικώς παλαιό κτήριο χαρακτηρίστηκε ΑΚΑΤΑΛΛΗΛΟ, με ένδειξη Γ, ενώ το νεότερο τμήμα της στατικώς ανεξάρτητης προσθήκης κτηρίου ΚΑΤΑΛΛΗΛΟ, με ένδειξη Β.  Ομοίως για το 11ο ΔΣ, όπου το κτήριο 1, επί της οδού Μίνωος, χαρακτηρίστηκε ΑΚΑΤΑΛΛΗΛΟ με ένδειξη Δ ενώ το κτήριο 2, επί της οδού Προμηθέως, χαρακτηρίστηκε ΚΑΤΑΛΛΗΛΟ με ένδειξη Β. 
Γενικότερα σημειώνεται ότι το κτιριακό απόθεμα των σχολείων ανά την επικράτεια ανέρχεται σε άνω 16.000 εκπαιδευτικών μονάδων, γεγονός που καθιστά περιορισμένη, αν όχι απαγορευτική, την όποια ολιστική διεξαγωγή ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΠΡΟΣΕΙΣΜΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ, πόσο μάλλον ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΩΝ (Έλεγχοι Στατικής Επάρκειας) από την ΚτΥπ ΑΕ, όταν μάλιστα οι βασικές της αρμοδιότητες έχουν ως αντικείμενο τις νέες μελέτες, κατασκευές και τον εξοπλισμό, εκτός των έργων Παιδείας και αυτών της Υγείας, Δικαιοσύνης, Προστασίας του Πολίτη και άλλων δημοσίων Φορέων. 
Επίσης, γεγονός που αφορά την αποτελεσματικότητα των ελέγχων αποτελεί η συχνότητα σημαντικών σεισμών στη χώρα, η οποία αλλοιώνει τα όποια πορίσματα των προσεισμικών ελέγχων που διενεργούνται στο χρονικό μεσοδιάστημα μεταξύ δύο σεισμικών γεγονότων, ανάγοντας ως είναι επόμενο τις μετασεισμικές αυτοψίες στο πλέον αποτελεσματικό εργαλείο σε ό,τι αφορά την εκτίμηση της στατικής κατάστασης των κτηρίων. 
Από την εμπειρία της ΚτΥπ ΑΕ, σχετικά με τους ελέγχους στα εκπαιδευτικά κτιριακά συγκροτήματα, αναφέρουμε ότι η βασικότερη αιτία που οδηγεί σε απαξία κυρίως, τον στατικό φορέα των κτηρίων, πέραν των εξαιρετικά ισχυρών σεισμικών γεγονότων, είναι η πλημμελής ή και η παντελής έλλειψη συντήρησης των κτηρίων, και σε πολλές περιπτώσεις η αστοχία επισκευαστικών εργασιών, με βασικότερο παράγοντα την ατελή αντιμετώπιση των υγρασιών, που έχει ως μόνιμη κατάληξη, την αποφλοίωση των προστατευτικών χρωματισμών, την αποσάθρωση των επιχρισμάτων και της επικάλυψης εκ σκυροδέματος του οπλισμού και τέλος την ενανθράκωση του οπλισμού των στοιχείων του φέροντος οργανισμού. 
     
 Ο Υπουργός 
 
Κωνσταντίνος Αχ. Καραμανλής 
 
Ακριβές Αντίγραφο 
Π. Καμπύλη 
Εσωτερική διανομή: 
Πολιτικό Γραφείο Υπουργού Υποδομών & Μεταφορών 

Πίνακας Αποδεκτών 
1. Βουλευτής κ. Δημήτρης Κουτσούμπας 
2. Βουλευτής κ. Γιάννης Γκιόκας 
3. Βουλευτής κ. Λιάνα Κανέλλη 
4. Βουλευτής κ. Χρήστος Κατσώτης 
5. Βουλευτής κ. Διαμάντω Μανωλάκου